مروری بر مسئله مرگ و جهان پس از مرگ در شاهنامه
نویسنده
چکیده مقاله:
از آغاز خلقت همواره این سؤال مطرح بوده است که: مرگ چیست و مردن چگونه انجام میگیرد؟ این موضوع سبب تهییج احساسات افرادی با عواطف و شیوههای گوناگون زندگی شده است. علیرغم این همه رغبت، واقعیت آن است که: برای ما بسیار مشکل است که در مورد مرگ صحبت کنیم. علت آن دو چیز است: یکی از این دو علت، صرفاً روانشناختی و فرهنگی است و مسئله مرگ از مسائل ناگفتنی به شمار میرود، زیرا احساس میکنیم که شاید روبهرو شدن با مرگ به هر طریق – حتی به گونهای غیرمستقیم – بهطور نیمه آگاه، ما را با دورنمای مرگ خود ما روبهرو میسازد و وقوع آن را نزدیکتر میکند. رو در رو گشتن با یک جسد، کنایهای از فناپذیری خود ما را تلقین میکند و نوعی بیآرامی در ما بهوجود میآورد. صحبت دربارهی مرگ باعث پذیرش ذهنی آن میشود و آن را به طریقی به انسان نزدیکتر میکند و به عنوان سرنوشت محتوم بشر رو در روی ما قرار میدهد، بنابراین برای رهایی از این هراس روانی تصمیم میگیریم که تا آنجا که ممکن است از صحبت کردن، دربارهی این موضوع خودداری کنیم. علت دوم، پیچیدگی مرگ و مشکل بودن بحث در آن است، ما در بیشتر موارد کلماتی برای اشیاء بهکار میبریم، که از طریق حواس موجودیت آن را تجربه کردهایم، ولی دربارهی مرگ چنین نیست، زیرا حاضر نیستیم حتی دربارهی آن فکر کنیم. اگر بخواهیم دربارهی مرگ صحبت کنیم، بایستی از بروز مسائل ناگفتنی اجتماعی و پیچیدگیهای ژرف زبانی که ناشی از بیتجربگی در این مورد است جلوگیری کنیم. ما در تجربه خود، مرگ را با چیزهایی دلپسندتر مقایسه میکنیم، چیزهایی که با آن آشنا هستیم.
منابع مشابه
ملاصدرا و مسئله مرگ
تبیین و تحلیل مسئله مرگ از دغدغههای همیشگی برخی فیلسوفان از جمله ملاصدرا بوده است و او نیز کوشیده است از منظر فلسفی آن را تبیین کند. بهیقین مبانی فکری هر فیلسوفی در تحلیل فلسفی او از مرگ تأثیرگذار است و لوازم و پیآمدهای خاصی را نیز در پیدارد. این مقاله میکوشد چیستی، چرایی و چگونگی مرگ را از منظر ملاصدرا بکاود و پس از تبیین مبانی فلسفی او همچون حرکت جوهری و رابطه نفس و بدن، آثار و لوازم تحل...
متن کاملاحتجاجی جدید بر زندگی پس از مرگ
انسان به طبیعت آگاهی و خواست خود زندگی را میطلبد، به زندگی میاندیشد، از آن محافظت میکند و از هر چه بر ضد آن باشد میگریزد. مرگ، بهویژه آنگاه که پایان مطلق زندگی تلقی شود، بیشتر از هر چیز دیگری هراسناک میشود. هرچند اموری در زندگی برای انسان ناخوشایند باشد، ناخرسندی به اصل زندگی سرایت نمیکند و او به زندگیِ بدون آن امور میاندیشد. اصل اعتقاد به زندگی، بقا و جاودانه بودن آ...
متن کاملاهمیت قضاوت در جهان پس از مرگ بر پایۀ متون عیلامی
برخی از اقوام باستانی چنین باور داشتند که در جهان پس از مرگ روان آنها را خدایانی همراهی، یا حتی بر اساس کردار دنیوی داوری میکنند. از این خدایان میتوان به اینشوشیناک خدای بزرگ عیلامیها اشاره کرد. تا کنون دربارۀ داوری اینشوشیناک در جهان زیرین پژوهشهایی انجام شده است. در این پژوهش تلاش بر آن است که با توجه به متون عیلامی به این مسئله پرداخته شود که عیلامیها چرا اینشوشیناک را برای داوری در ...
متن کاملجایگاه کیفر مرگ در جهان
این مقاله بر پایه آمارهای«گروه پاسدار عفو بینالملل»و دیگر منابع معتبر،به بررسی وضعیت کیفر مرگ در جهان میپردازد.مطالعه این مقاله نشان میدهد در کشورهای که به رعایت سنتها و باورهای اعتقادی-فرهنگی خود پایبندند،کیفر مرگ همچنان معتبر است.در این میان،اعدام یکی از متدوالترین مجازاتهای اصلی در حقوق کیفری ایران به شمار میرود.از سوی دیگر،ایالات متحده آمریکا که همواره از مدعیان دفاع از حقوق بشر در...
متن کاملکارکردگرایی نقش و زندگی پس از مرگ
کارکردگرایی نقش، یکی از روایتهای کارکردگرایی در فلسفه ذهن معاصر و از زیرشاخههای کارکردگرایی نقش علّی است. بر اساس این روایت، برخی حالات و ویژگیهای نفسانی، مرتبه دوم و کارکردی (به معنای علّی) معرفی شده و بر تحویلناپذیری آنها به تحققگرهای مادی یا غیرمادیِ نقشهای یادشده تأکید میشود. بهطور ویژه کارکردگرایی نقش در توصیف رابطه حالات نفسانی و حالات بدنی و مغزی، از مفهوم مابعد طبیعی تحقق استفاده ...
متن کاملگونهشناسی منشاء مرگ در اساطیر جهان
اسطورهها که به نحوی حکایتِ ورود عناصر مینوی (خیر یا شرّ) به ساحت انسانی هستند، مضامین متفاوتی را به تصویر میکشند و سخنان بسیاری را میتوان از آنها استنباط کرد. در این میان، اسطورههایی وجود دارد که به منشاء اموری همچون منشاء جهان، منشاء انسان، منشاء داروها، منشاء گیاهان و منشاء حیوانات و... میپردازند، مرگ نیز بخشی از این سنخ را به خود اختصاص میدهد. اسطورههای منشاء مرگ دارای انواع گوناگون و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 77- 106
تاریخ انتشار 1997-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023